Teaterskolan i Borgå
Torsdagar - Konstfabriken
Västra Alexandersgatan, 06100 Borgå
OBS! FRÅN HÖSTTERMINEN 2025 NY ÖVNINGSDAG OCH -PLATS.
Läsår 2025-26
Höstterminen börjar 4.9.2025
Teatergrupper
Grupp 1 (Åk 3-4) 15.15-16.45
Grupp 2 (Åk5-6) 17.00-18.30
Grupp 3 (Åk 7 och äldre) 18.45-20.15
Pris
75,00 euro/termin
150,00 euro/läsår
FÖRDJUPAD GRUPP I SKÅDESPELARARBETE (Åk 7 och äldre)
Start 8.9.2025
Måndagar i Tingsgården kl. 18.30 - 21.00
Pris: 100 euro / termin
En grupp med fokus på skådespelararbete där teaterskolans elever får en fördjupad förståelse av skådespeleri – vad det kräver men också vad som är möjligt att göra.
Lärare/Kontakt
Miro Jerohin
miro.jerohin@gmail.com
eller
Buf rf
buffenrf@gmail.com 0451686097
Partnerskap med Borgå stad 2025
DEN GRUNDLÄGGANDE KONSTUNDERVISNINGEN
Läroplan
BUF Läroplan - GKU i teaterkonst
FOTO: MAX NYBERG
Sebastian Blomqvist har spelat teater sedan han var barn. På måndagen hade tv-serien Pojken i grannhuset premiär. En av huvudrollerna spelas av Borgåbon Sebastian Blomqvist, som ställdes inför en ovanligt utmanande roll. Nöjd, stolt, lite nervös. Entusiastisk. Det är ett myller av känslor som -åriga Borgåbon Sebastian Blomqvist upplever just nu. Det är måndag morgon, och tv-serien Pojken i grannhuset har precis publicerats på Yle Arenan. Blomqvist har en av huvudrollerna i serien. Han spelar den unga versionen av huvudpersonen – en person vars sexuella intressen riktas mot barn. Inget lätt tema, alltså. Inte för att Blomqvist visste om det när han sökte rollen. Startpunkten var en annons på Wilma, att produktionsbolaget sökte en - eller -årig skådespelare till en tv serie. – Jag har varit intresserad av skådespeleri sedan jag var barn, så jag sökte och deltog i en audition. Jag blev väldigt överraskad när jag sedan fick rollen, säger Blomqvist. Insikten kom när Blomqvist fick förklarat för sig vad serien handlar om, och vem annan som är med – det är en stor produktion i finländska mått. – Det första jag tänkte var att det är en jackpot för att vara min första tv-roll! Själva temat är en annan femma. Serien tar sig an huvudpersonens pedofili – eller egentligen hebefili, eftersom intresset riktas mot barn som inte längre är prepubertala. I serien kämpar Anton, som den unga versionen av huvudpersonen heter, med sina drifter. Som vuxen har han bytt namn till Silas, och han har hållit sina böjelser hemliga från människor i sitt liv. Han är med i en stödgrupp för pedofiler och hebefiler som vill leva sina liv utan att agera på drifterna. Själv har Anton – eller Silas – aldrig begått något övergrepp. Men Anton känner dragning till åriga grannflickan Linnea. – Jag, som Anton, hade inte många scener med koppling till hebefilin. Men jag fick fundera en del på att framställa Anton rätt, visa att han inte är en dålig person på grund av sina drifter, säger Blomqvist. Anton försöker sitt bästa, att han inte gått över gränsen. – Så jag måste försöka visa de dåliga tankarna, och hur han inte vill förverkliga dem – och varför han inte vill vara i närheten av Linnea. Som ung skådespelare fick Blomqvist försöka hitta ett känsloregister Blomqvist beskriver hur som anspelar på Antons konfliktfyllda inre värld. Regissören, Hannaleena Hauru, var till stor hjälp. – Hon gav bra anvisningar. Mycket handlade om att kunna tänka positivt eller negativt för att få fram den rätta stämningen. Till exempel finns en ganska dyster scen i en skog. Inför inspelningarna lyssnade jag på sorgsen musik. Som skådespelare har Blomqvist en klar plan: Siktet är inställt på Teaterhögskolan. Meningen är att söka in till både den svenska och den finska sidan – väl medveten om att en minimal procent av de som vill ha en studieplats kommer in. Blomqvist hoppas på att de många åren på teaterscenerna ska innebära en fördel, förutom förstås rollen i Pojken i grannhuset. – Jag tar mina erfarenheter och gör mitt bästa! Pojken i grannhuset är Blomqvists första tv-serie, och upplevelsen gav blodad tand. Som stor filmentusiast tänker han sig en karriär inom film och tv. – Det känns som min grej. Möjligtvis kan teater också bli aktuellt. Jag vet nu att jag gillar båda. Teatern har ju adrenalinruschen när allt är live framför en publik. Blomqvist fyllde nyligen år, och ska nu ha en födelsedagsfest där ett par avsnitt av Pojken i grannhuset visas för familj och vänner. Och visst, det är lite pirrigt. – Det är spännande men också lite coolt! Det är ju de närmaste som kommer på festen, så jag är inte rädd. Och själv ser jag lite annorlunda på serien när jag är med, man är ju självkritisk. Jag är både nöjd och stolt över slutprodukten som vi skapade. Erfarenheten har också lett till nya tankar om själva temat – om personer som har den allra värsta av drifter. Blomqvist tänker att det är en sak att ha böjelserna, en annan att göra något konkret. – Att begå ett sådant brott mot barn är inte acceptabelt, men att leva med drifterna innebär inte automatiskt att man faktiskt gör något. Det är olika saker, konstaterar Blomqvist. Det fick honom att tänka: Ämnet är så tabu att vård för pedofiler är svårt att ens diskutera, trots att det kan förhindra tragedier.
max.nyberg@bbl.fi
Foto: Marina Koskelainen "Begravningen" under Teaterfestivalen på Grand 2024
Nedan foton från Teaterfestivalen 2025.
Berättelsen om Megan
Berättelsen om Megan
Mord i kulisserna.
Mord i kulisserna
Romeo och Julia.
Romeo och Julia.
*******************************************************************************************************
Romeo och Julia.
Grundläggande konstundervisning är konstfostran som ges utanför skolan och som i första hand är avsedd för barn och ungdomar. Undervisningen baserar sig på de läroplansgrunder som Utbildningsstyrelsen fastställt. Utbildningsanordnare för den svenska utbildningen i teaterkonst i Borgå är BUF och FSU. Verksamheten finansieras av Borgå stad och Svenska kulturfonden. I Borgå förverkligas verksamheten enligt den allmänna lärokursen som omfattar 500 undervisningstimmar. Studierna består av konstfostran för småbarn, gemensamma studier (4år), temastudier (3år) samt kompletterande/frivilliga studier. Studierna kan genomföras på 7 år.
Grundläggande konstundervisning är målinriktad och framskrider från nivå till nivå och ger eleven färdigheter att uttrycka sig själv samt att söka sig till yrkesinriktad och högre utbildning på området. Syftet med den allmänna lärokursen i teaterkonst i den grundläggande konstundervisningen är att stärka elevernas aktiva aktörskap och förståelse för teaterkonst. I undervisningen stöds eleverna i att själva utöva konst och i personlig tolkning. Undervisningen uppmuntrar eleven till konstruktiv verksamhet som individ och till interaktion som medlem av en grupp.
Eleven får under studierna scenvana och mångsidig erfarenhet av den arbetsprocess som ligger bakom en teaterföreställning. Till studierna hör även att sätta upp scenframställningar. Eleven får vägledning i att diskutera och bedöma sitt eget och andras arbete med användning av de begrepp som används inom teaterkonsten. Till studierna hör att bekanta sig med teater och dess verksamhet, och även med teaterföreställningar.
I undervisningen stöder man elevernas glädje, nyfikenhet och motivation att studera genom att arbeta i grupp. Målet för studierna i teaterkonst är att stärka elevernas kulturella kunnande genom att utveckla deras färdigheter och kunskaper. Eleven handleds till ett engagerat och långsiktigt arbete.
Undervisningen sker under läsåret i undervisningsgrupper som samlas varje vecka. Undervisningsgrupperna bildas genom att elevernas ålder samt framsteg beaktas. Gruppstorleken är i regel 10-15 elever. Eleven har möjlighet att fortsätta med sina teaterstudier fram till 20 års ålder. Teaterskolans lärare förbehåller rätten att dela deltagarna i rätt grupper.
Eleverna som deltar i den grundläggande konstundervisningen i teaterkonst i Borgå kan räkna till godo studier som de har fullgjort inom andra konstformer, scenframställningar eller kurser som de deltagit i utanför studierna.
Ta kontakt för mera information !
BUF läroplan - GKU i Teaterkonst
Biljetter till Teaterfestivalen via Netticket
https://netticket.fi/teaterfestival
Teaterskolan i Borgå
Teaterfestival
Teaterskolan i Borgå ordnar för första gången en egen Teaterfestival! Under samma kväll får publiken se tre pjäser, med två pauser.
Två kvällar att njuta av teaterkonst och umgås. Kvällen innehåller, unga talanger, stora teman, svåra frågor och teaterns magi. Gediget arbete som når sin final, välkommen med.
Premiär lördagen 27.4 kl. 15-18. Andra föreställningen måndagen 29.4 kl 17-20.
Biljett: 18 €
Pensionär, Studerande, Barn, Arbetslös, Beväring: 11 €
Barn under 7 år gratis
1: Stridsäpplet. Av Monica Vikström-Jokela.
- En actionpackad komedi om grekiska gudar och det Trojanska kriget.
På scen 11 teaterskolans elever från åk 3-4. Regi: Tomi Korhonen och Miro Jerohin
2: Barnhemmet.
Manus av gruppen tillsammans med teaterskolans ledare. På scen 14 medverkande åk 5-6.
Regi: Miro Jerohin och Tomi Korhonen
1920-talets Finland och vardagen på ett barnhem, som inte följer helt alla etikens regler.
Men med rutiner, tungt arbete, böner och psalmer samt disciplin så går nog allt vägen...
3: Begravningen.
Någon har självklart dött.
Nu är det viktigt att hålla uppe fasaden.
Manus: Arbetsgruppen och teaterledarna
Regi: Tomi Korhonen och Miro Jerohin
10 Medverkande från Åk 7 och uppåt. Begravningen är en obarmhärtig komedi. Någon har självklart dött.
En pjäs om själviskhet och att våga vara sig själv öppet. Att vara bättre än dom andra, eller ha det så mycket svårare än dom andra. Vems sorg är mest värd?
Kulturhuset GrandTeaterskolan i Borgå
Biskopsgatan 28
06100 Borgå
27.4.2024-29.4.2024
Foto: Miro Jerohin
Publicerad 09.05.2023 18:17.
https://svenska.yle.fi/a/7-10034037
Bildtext Miro Jerohin leder teaterskolans ungdomsgrupp. Den består av fem killar och en tjej. I den yngre gruppen är könsbalansen den motsatta medan den allra yngsta teatergruppen består av ungefär lika många tjejer som killar. Bild: Malin Valtonen / Yle
Malin Valtonen
Årets ungdomspjäs av Teaterskolan i Borgå utspelar sig i en apokalyptisk värld där hoppet nästan har dött. Ungdomarna själva ville spela något annat än komedi i år.
Scenen i Kulturhuset Grand är täckt av söndriga tidningar och på scenen står några av karaktärerna och gräver gravar. Efterfrågan av platser att begrava människor är stor i pjäsen Allt som lever här dör.
Vårens pjäs av teaterskolans ungdomsgrupp är mörk historia – precis så som ungdomarna ville ha det.
– De sa redan i fjol att de vill spela något som inte är komedi. Och så påminde de mig i år att de vill spela något tungt och allvarligt, berättar teaterskolans ledare Miro Jerohin.
Teaterskolans ungdomar ville testa något annat än komedi – visar nu dystopisk pjäs på Kulturhuset Grand i Borgå
Mer utmanande
Rasmus Pitkänen sitter ensam på scenen när pjäsen börjar. Han spelar en namnlös, lite mystisk kille vars historia blir tydligare i takt med att pjäsen går framåt.
Pitkänen tycker att det är roligt att spela teater, det spelar ingen roll vad det är för roll han har. Men visst är det lite mera utmanande att spela i en pjäs som inte är en komedi.
– Jag är inte den bästa på att ha en seriös min hela tiden, säger Rasmus Pitkänen.Bildtext Det är roligt att spela teater tycker de här gruppmedlemmarna. Från vänster Sebastian Blomqvist, Rasmus Pitkänen, Aron Gustafsson och William Tallberg. Bild: Malin Valtonen / Yle
Det är annorlunda att spela en pjäs där man inte bara kan försöka vara rolig, inflikar William Tallberg. Hans rollfigur heter Lee och han är ledaren för gruppen av ungdomar på scen.
– Det kan vara lite svårt att tänka som karaktären. Man ska komma ihåg replikerna, och att man inte bara säger dem, säger Tallberg.
The Last of Us-vibbar
Allt som lever här dör utspelar sig i en slags apokalyptisk värld där hoppet är nervridet till ett minimi. Bussarna och flygen har slutat gå, det är ont om mat och vattnet är ransonerat.
Pjäsen är skriven av den svenska dramatikern Emma Broström för över tio år sedan. Trots det känns den kusligt aktuell då den tangerar samma ämnen som en av årets mest hyllade tv-serier, The Last of Us.
– Pjäsens budskap är väl att man ska hålla ihop och inte låta andra gå vilse även om allt annat gått åt skogen, säger Sebastian Blomqvist som spelar Sam som lider av epilepsi.
Inga nybörjare
Ingen på scenen är en nybörjare, utan de har alla gått i teaterskolan i åtminstone några år. Mest erfarenhet har Aron Gustafsson som varit med i sex år.
Gustafsson säger sig gilla att uppträda och underhålla. I just den här pjäsen gestaltar han karaktären Malen, en person som blivit utkastad av samhället.
Teaterskolans ledare Miro Jerohin berättar att ungdomarna i år har fått lära sig mycket om psykologisk realism. Att komma in i en rolls själsliv och sedan spela ut det.
– Att verkligen skapa en människa på scenen på en annan nivå än tidigare, eftersom pjäsen kräver det, berättar Jerohin.
Miro Jerohin leder Teaterskolan i Borgå, som haft fler elever i år än de senaste två åren. Teaterskolans föreställningar i skolor i fjol har lockat med fler i verksamheten.
Sebastian Blomqvist upplever att han fått en bredare uppfattning om teater under det gångna året i teaterskolan.
– Man har kanske lärt sig att fast det är teater så behöver det inte vara något roligt. Det kan också få människor att tänka, säger han.
Ungdomarna ger en enda föreställning av Allt som lever här dör. Den visas på Kulturhuset Grand i Borgå måndag 15 maj klockan 19.
Föreställningen är gratis och lämpar sig för personer som är 12 år och äldre.
Mörk, dystopisk pjäs utmanar ungdomarna i Teaterskolan i Borgå
TEATERGRUPP 3: ROP!
Pjäsen ROP! är skriven av ungdomar från Åbolands Teaterskola 2018 och spelades 13.5 och 14.5.2019 av Teaterskolan i Borgås äldsta elever på Kulturhuset Grand. Pjäsen behandlar viktiga ärenden om varje individs integritet samt könsroller och normer. I pjäsen medverkade 10 elever i åldern 14-18 år. Pjäsens längd ca 40 minuter.
Bilder från ROP!
TEATERGRUPP 1 & 2: Midnatt råder... & Stridsäpplet
Teaterskolan i Borgås lågstadiegrupper spelade sina föreställningar 20.5.2019 på Kulturhuset Grand. Teatergrupp 1 (Åk 3-4) spelade pjäsen Midnatt råder... som är skriven av Harriet Nylund-Donner. I pjäsen medverkade 15 elever. Teatergrupp 2 (Åk 5-6) spelade pjäsen Stridsäpplet som är skriven av Monica Vikström-Jokela. I pjäsen medverkade 11 elever.
Bilder från Midnatt råder...
Bilder från Stridsäpplet